Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hallitusohjelmatavoitteet 2023: Kriisinkestävä yhteiskunta – turvaa, toivoa ja luottamusta ihmisten arkeen

Seuraavan vaalikauden tärkein tehtävä on vahvistaa ihmisten luottamusta ja tulevaisuususkoa. Suuntana pitää olla sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta, jossa pidämme huolta jokaisesta apua tarvitsevasta ja kannamme vastuuta yhteisestä luomakunnasta.

medium_Arvokeskustelu_2023-1080544.jpg

28.2.2023 Kirkko Helsingissä ja Kirkkohallitus kutsuivat eduskuntapuolueiden puheenjohtajia arvokeskusteluun, jossa puhetta johtivat arkkipiispa Tapio Luoma ja Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä. Uutisen lopussa on linkki tallenteeseen keskustelusta.

Koronapandemia, sota Ukrainassa, ilmastokriisi ja luontokato sekä talouden tilan heikkeneminen ovat tuoneet meidät yhteiskuntana perimmäisten inhimillisten ja yhteiskunnallisten kysymysten äärelle. Usko hyvään huomiseen on koetuksella, kun terveytemme, turvallisuutemme ja taloutemme perusteet ovat uhattuina. Arvomme ja valintamme joutuvat haastetuiksi.

Kirkko luo toiminnallaan turvaa, toivoa ja luottamusta suomalaisten arkeen. Tämä korostuu erityisesti yhteiskunnan kriisitilanteissa. Henkisen kriisinkestävyyden vahvistaminen on seurakuntien perustyötä. Sen merkitys on huomioitu myös yhteiskunnan turvallisuusstrategiassa.

Syyskuussa 2022 Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi kirkon seitsemän hallitusohjelmatavoitetta

Seitsemän hallitusohjelmatavoitetta

1. Eriarvoisuuden vähentäminen vahvistaa yhteiskuntarauhaa
  2. Nuorten hyvinvointiin panostaminen luo tulevaisuususkoa
  3. Tasapainoinen aluekehitys rakentaa luottamusta
  4. Uskonnonvapaus tuo turvaa ja toivoa ihmisten elämään
  5. Uskontolukutaito vahvistaa keskinäistä ymmärrystä
  6. Oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden edistäminen rakentaa turvallisempaa maailmaa
  7. Ilmastokestävän elämäntavan edistäminen on hyvinvoinnin perusta

28.2.2023 Kirkko Helsingissä ja Kirkkohallitus kutsuivat eduskuntapuolueiden puheenjohtajia arvokeskusteluun, jossa puhetta johtivat arkkipiispa Tapio Luoma ja Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä. Arvokeskusteluun voi palata tallenteenLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta.

Kirkon viestintä

Fri Mar 03 13:44:31 EET 2023