Kirkastussunnuntai 15.7.

Kirkastussunnuntai on Kristuksen kirkastumisen päivä, jota tänä vuonna vietetään 15. heinäkuuta (8. sunnuntai helluntaista). Kirkastussunnuntain sisältönä on kertomus Jeesuksesta vuorella opetuslastensa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa. Jeesus muuttui opetuslastensa edessä loistavan kirkkaaksi, ja he näkivät tällöin Jeesuksen jumalallisen suuruuden.

Jumalanpalvelukset Akaan seurakunnassa:
Messut
klo 10 Akaan ja Kylmäkosken kirkoissa
Iltakirkko klo 17 ulkona Viialan kirkkopuistossa, kirkkokahvit

kirkastussunnuntai

Kristuksen kirkastumisen juhlan juuret ovat 400-luvun Syyriassa. Lännessä, Espanjassa ja Galliassa, juhlaa alettiin viettää 1000-luvun alusta lähtien. Tuolloin Kristuksen kirkastumisen päivää vietettiin 6. elokuuta, joka on edelleen juhlan ajankohta katolisessa, ortodoksisissa ja anglikaanisissa kirkoissa. Luterilaisissa kirkoissa päivän ajankohta vaihtelee. Ruotsissa ja Suomessa kirkastussunnuntaita on vietetty 1500-luvulta lähtien.

Kirkastussunnuntain liturginen väri on valkoinen, joka on ilon ja toivon väri. Myös alttarikukat ovat useimmiten valkoisia Kristuksen vertauskuvana. Alttarikynttilöitä on neljä. Kristuksen kirkastuminen on yksi Suomen kirkkojen alttaritaulujen suosituimmista aiheista. Teema oli yleinen erityisesti 1800-luvun jälkipuoliskolla tehdyissä maalauksissa.

Raamatusta kirkastussunnuntain tekstit löytyvät Matteuksen evankeliumista (Matt. 17:1–8), Markuksen evankeliumista (Mark. 9:2-8) sekä Luukkaan evankeliumista (Luuk. 9:28-36).

KT|kuva: Aarne Ormio

2018-07-02 13:42:00.0