Helluntai - kirkon syntymäpäivä

Helluntai kuuluu pääsiäisen ja joulun ohella kirkkovuoden kolmen suurimman juhlan joukkoon. Pääsiäisestä alkanut 50-päiväinen pääsiäisaika päättyy helluntaihin.

Helluntai on kristillisen kirkon perustamisen päivä ja samalla kirkon syntymäpäivä. Tänä vuonna helluntaita vietetään sunnuntaina 20. toukokuuta.

Helluntai Akaan seurakunnassa:
Messu klo 10 Akaan kirkossa: Salmiovirta, Poikselkä, Gospelkuoro
Messu klo 10 Viialan kirkossa: Kulhia, Helenius, Ali-Löytty, Akaan Nuorisokuoro, isosten siunaus
Messu klo 10 Kylmäkosken kirkossa: Saastamoinen, Karhu, kirkkokuoro
Majataloilta klo 17 Viialan kirkossa: JIPPU laulaa ja Kari Salo Ikaalisista on puhujana

helluntai omenapuu

Suomen kieleen helluntain nimitys tulee ruotsin kielen sanoista helig dag, pyhä päivä.

Helluntaita kuvaavat Pyhän Hengen vertauskuvat, kyyhkynen ja tulenliekki, jotka näkyvät usein yhdessä liturgisten värien kanssa esimerkiksi kirkkotekstiileissä.

Helluntain liturginen väri on punainen, todistuksen ja tulen väri. Helluntaina sytytetään alttarille kuusi kynttilää.

Helluntain tv-messu Lahden Ristinkirkosta

Helluntain tv-messu, Kullekin omalla kielellä, lähetetään Yle TV 1 -kanavalla kello 10.00 alkaen. Messussa saarnaa Risto Kaakinen, liturgina on Marja Lainio-Nurminen. Mukana ovat myös draamaryhmä, Lahden gospelkuoro, Prego-naiskuoro ja Laulamattomien kuoro.

2018-05-16 09:55:00.0