Enni on jo toisen kesän kesäopas Akaan kirkossa ja kirkkomuseossa

Akaan seurakunnalla on kesätöissä monia innokkaita nuoria – yksi heistä on Enni Koppanen, Akaan kirkon kesäopas! Hän esittelee kirkkoa ja kirkkomuseota tiistaista perjantaihin klo 11-14 kesä-heinäkuun ajan.

Enni Koppanen seisoo pianon ääressä

Enni toivoo runsaasti kävijöitä kirkkoon, niin paikkakuntalaisia kuin muualta tulevia.

Akaalainen Enni, 17, oli kesäoppaana jo viime kesänä, ja kokemus oli niin positiivinen, että hän halusi ehdottomasti samaan työhön myös tänä kesänä.

”Tykkäsin viime kesänä kohdata ihmisiä ja jutella heidän kanssaan kaikessa rauhassa. Paikalliset ihmiset tulevat tänne enemmänkin istumaan kaikessa rauhassa; ulkopaikkakuntalaiset taas kiertelevät enemmän ja katselevat kirkkoa ihastuksissaan.”

”Kävijöissä on paljon maakuntamatkalaisia, jotka eri paikkakunnilla vieraillessaan käyvät katsomassa myös kirkot. Myös ulkomaalaisia kävi jonkin verran, ainakin saksalaisia, ja yhtenä jäi mieleen slovenialainen arkkitehtinainen, joka oli hyvin kiinnostunut kirkosta.”

Kun vieras saapuu kirkkoon, hän saattaa ensimmäiseksi kuulla pianon säveliä. Enni harrastaa pianonsoittoa, ja siihen on mahdollisuus Akaan kirkossa. Pianoon liittyy viime kesältä parhaiten mieleen jäänyt muisto.

”Ensimmäisellä työviikollani markkinaperjantaina kirkkoon oli sovittu hyvin pieni vihkiäistilaisuus, vain vihkipari todistajineen. Olin kirkossa soittamassa, kun Alasentien Jaana tuli kysymään, voisinkohan soittaa jotain tunnin päästä tulevalle vihkiparille. Ajattelin, että miksipäs ei, ja soitin sitten heille säkeistön laulusta Amazing Grace ja loppuun Suvivirren. Se oli mieleenpainuva kokemus”, Enni muistelee.

Enni on soittanut pianoa kymmenkunta vuotta lähinnä omaksi ilokseen, mutta silloin tällöin myös seurakunnan tilaisuuksissa. Tänä kesänä hän on soittanut Kylmäkosken kirkossa pidetyissä Raamattuilloissa, ja tulossa on vielä esiintyminen Akaan seurakunnan 540-vuotisjuhlassa 9.7., jolloin seurakunnan nuorisobändi soittaa kansantrubaduuri Mikko Alatalon lämmittelybändinä Toijalan torilla pidettävässä gospel-yhteislaulutilaisuudessa.

Tänä kesänä oppaan työt sujuvat Enniltä jo rutiinilla, kun kirkon historia on tuttua edelliskesältä. ”Kerron vieraille heidän kiinnostuksensa mukaan kirkon ja seurakunnan sekä paikkakunnan historiasta. Toisaalta opin itsekin vierailta koko ajan lisää, sillä monella on kerrottavana paljon sellaista historiatietoa, jota itselläni ei ole.”

Muutaman tunnin työpäivät sopivat Ennille, koska siten Tampereen lyseon lukiossa opiskelevalla ja tulevalla abiturientilla jää aikaa valmistautua syksyn ylioppilaskirjoituksiin, ja tietenkin myös kesästä nauttimiseen. Lukion jälkeen Ennin suunnitelmiin kuuluu armeijaan lähtö. Sen jälkeen kaikki polut ovat avoinna.

”Historiaa olen opiskellut lukiossa, mutta ammattia en ole siitä itselleni suunnitellut, se voi pysyä harrastuksena.”

Nyt Enni toivoo tietenkin runsaasti kävijöitä kirkkoon.

”Kirkon ovet ovat avoinna aivan kaikille!”, hän muistuttaa.

* * * * *

Kesäopas on paikalla Akaan kirkossa tiistaista perjantaihin klo 11-14 kesä-heinäkuun ajan.

2023-06-08 14:11:35.0