Hiilineutraali kirkko - kärkihanke 2023−2025

Kirkolliskokous hyväksyi viime marraskuussa Hiilineutraali kirkko 2030 -tavoitteen yhdeksi kirkon kärkihankkeista.

luontoliiton-metsakartoittajia-lapissa.-netti.jpg

Metsäkartoittajia Lapissa. Luontoliiton metsäryhmä.

Kärkihankkeessa kehitetään seurakuntia ja koko kirkkoa varten tiekartta hiilineutraalisuuteen. Kirkon ympäristödiplomiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on seurakunnille mahdollisuus suunnitella toimintaansa mahdollisimman ympäristöystävälliseksi. Akaan seurakunta sai ympäristödiplomin joulukuussa 2022.

Lisäksi hankkeessa valitaan mittarit, joilla seurakunnat ja koko kirkko voivat seurata hiilineutraalisuustavoitteen edistymistä ja toteutumista. Hankkeessa kehitetään helppokäyttöisiä työkaluja, joilla voidaan arvioida kiinteistöjen ympäristövaikutuksia ja tuetaan seurakuntia laatimaan ja toteuttamaan kiinteistöstrategiaa ja arvioimaan toiminnan ympäristövaikutuksia.

Vuonna 2023 hankkeessa toimii ympäristöasiantuntijana Irene Erkko. Erkon tehtävänä on tukea seurakuntia ja hiippakuntia ympäristödiplomin hakemiseen liittyvässä työssä.

Kirkon ympäristödiplomi – seurakuntien työkalu kohti Hiilineutraalia kirkko

Kirkon ympäristödiplomi on sertifiointijärjestelmä ja työkalupakki, joka auttaa seurakuntia kantamaan ympäristövastuuta ja kehittämään toimintaansa ympäristön kannalta kestävämmäksi. Kirkon energia- ja ilmastostrategianLinkki avautuu uudessa välilehdessä tavoitteena on hiilineutraali kirkko vuoteen 2030 mennessä.

Kirkko huomioi toimintansa kehittämisessä ympäristölle ja ilmastolle koituvat seuraukset. Kirkon ympäristödiplomiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on seurakunnille mahdollisuus suunnitella toimintaansa mahdollisimman ympäristöystävälliseksi. Diplomiin liittyvässä arvioinnissa käydään läpi muun muassa jätehuolto ja kiertotalous, ruoka ja keittiöt, energia ja kiinteistöt, hautausmaat ja viheralueet, metsänhoito ja ympäristökasvatus. Akaan seurakunta sai ympäristödplomin joulukuussa 2022.

Ruohonjuuri Oy:n rahoituksesta

Metsäkartoitusten tekeminen on yksi kustannustehokkaimmista tavoista suojella Suomen metsien monimuotoisuutta. Suurin osa Ruohonjuuren 40 000 euron lahjoituksesta käytetään Luontoliiton metsäryhmän tekemiin metsäkartoituksiin, koska niiden avulla voidaan saada merkittävästi suurempia määriä metsiä suojeluun kuin metsää ostamalla. Pienempi osa lahjoituksesta käytetään viestintään, jonka avulla sekä viedään ihmisiä metsiin ja murretaan metsiemme tilaan liittyviä myyttejä että kannustetaan ihmisiä suojelemaan metsiä sekä etsimään ja edistämään vaihtoehtoja hakkuille.

Luontoliitto on lasten ja nuorten luonnonharrastus- ja ympäristönsuojelujärjestö, joka tarjoaa mahdollisuuksia konkreettisiin luontokokemuksiin ja vaikuttamiseen pienestä pitäen. Luontoliitto on Suomen suurimman ympäristöjärjestön, Suomen luonnonsuojeluliiton nuorisojärjestö.

Kirkon viestintä

2023-03-07 15:00:00.0