Akaan hautausmaat ovat kukkivia ja vehreitä keitaita

Kesäkuun ensimmäisellä kokonaisella viikolla Akaan seurakunnan hautausmaille istutettiin noin 8000 kukkaa. Määrään sisältyvät niin hoitohautojen kuin yleisistutusten kukat.

pinkkejä kukkia hautakiven edessä

Hautausmaiden ja kirkkojen sekä seurakuntatalojen pihapiirien hoitaminen vaatii paljon työtä. Akaan seurakunnalla työskentelee kesäkaudella yhteensä 20 työntekijää, joista kolme on vakituista, kuusi kausityöntekijää ja 11 kuukauden pestissä olevaa kesätyöntekijää. Kylmäkosken hautausmaalla hoitohaudoista huolehtivat 4H-nuoret.

Noiden 8000 kukan joukossa on vajaan 1200 hoitohaudan kukat ja yleisistutusten kukat. Lisäksi hautausmailla ja kirkkojen ympärillä on paljon nurmea leikattavana.

Seurakuntapuutarhuri Paula Pastell toivoo, että kynttilälyhdyt noudetaan pois haudoilta kesän ajaksi. Ne ovat tiellä, kun leikataan nurmea ja pensaita. Ne myös haittaavat hautojen hoitoa ja siistinä pitämistä.

Lions Club Viiala oikoo ja pesee hautakiviä kaikilla Akaan hautausmailla maksua vastaan. Leijonat jatkavat työtä jälleen syksyllä kesätauon jälkeen.

Akaan vanhassa siunauskappelissa Toijalassa pidetään keskiviikkoiltaisin kesähartauksia kello 19 alkaen.

Sirpa Siltanen on ollut Akaan seurakunnan kausityöntekijänä vuodesta 2005 alkaen.

Teksti ja kuvat: Jaana Viitakangas-Klemola

2022-06-17 13:18:00.0