Suvivirsi on kesän merkki

Akaan seurakunnan kanttorit haluavat lähettää tervehdyksen Akaan kirkoista suvirren myötä ja toivottaa hyvää kesää kaikille.

YouTube-video

kieloja

Kuva: Hele Ali-Löytty

Suvivirsi on osa suomalaista kulttuuriperinnettä ja monille siirtymäriitti keväästä kesään.  Kuluvan vuoden poikkeusoloissa virsi soi erityisesti verkossa, mutta myös parvekkeilla, pihoilla ja luokkahuoneissa. Akaan seurakunnan kanttorit laulavat/soittavat lauantaina 30.5. ehtookellojen jälkeen klo 18 SUVIVIRTTÄ kaikilla kirkkoilla muutaman kuorolaisen kanssa. Ohi kävellessäsi voit halutessasi pysähtyä kuuntelemaan laulaa itsekin mukana.

Arkkipiispa Tapio Luomalle Suvivirsi palauttaa mieleen tärkeitä muistoja kouluajoilta ja alkavasta kesälomasta. “Virren sanat kannustavat luottamaan Jumalan johdatukseen sekä kunnioittamaan luontoa ja kiittämään sen Luojaa”, hän toteaa.

Alun perin Suvivirsi ei liittynyt kouluun, lakkiaisiin ja kevättodistuksiin. Virsi syntyi poikkeusoloissa keskellä 1600-luvun lopun nälkävuosia.

“Suvivirren sanat ovat syntyneet puutteen ja hädän keskellä. Ne muistuttavat, miten riippuvaisia olemme luonnosta ja sen antimista, jotka ovat Jumalan lahjaa. Silti virressä on valoisa sävy. Se vahvistaa toivoa ja luottamusta, että kesä tuo mukanaan uutta kasvua ja elämää”, arkkipiispa kuvaa. (KV)

2020-05-30 10:48:00.0