Mikkelinpäivä on enkelien ja lasten juhlapyhä

Mikkelinpäivä on enkelien päivä. Mikkelinpäivänä kirkoissa vietetään usein perhemessuja: Akaan kirkossa on perhemessu kello 10 alkaen. Kylmäkosken kirkossa on kehitysvammaisten kirkkopyhä ja messu kello 10. Viialan kirkossa messu alkaa kello 11 ja siellä vietetään Suomen Raamattuopiston kirkkopyhää. Messun jälkeen on tarjolla perheille sopiva sadonkorjuulounas Viialan seurakuntasalissa lähetystyön hyväksi.
mikkelinpäivä

Enkelit kuvataan Raamatussa Jumalan sanansaattajina, jotka suojelevat ja opastavat ihmistä. Ne ovat Jumalan luomia henkiolentoja.

Mikkelinpäivän evankeliumi asettaa uskon esikuvaksi lapsen ja kertoo, että lasten enkelit saavat taivaissa joka hetki katsella taivaallisen Isän kasvoja. Sanoma enkeleistä on tarkoitettu kuitenkin myös aikuisille. Päivän liturginen väri on valkoinen.

"Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: 'Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. '" (Matt. 18:2-3)

Enkelit Raamatussa

Mikkelinpäivän keskushahmo on Raamatussa mainittu arkkienkeli Mikael. Hän tuo kirkon juhlakalenteriin muistutuksen siitä, että Jumala on luonut myös näkymättömän maailman. Mikaelin kunnioittaminen ja juhliminen alkoi jo 400-luvulla. Hänelle omistettu päivä oli jo tuolloin 29. syyskuuta.

Mikkelinpäivä on muun muassa Mikaelin, Mikon, Miikan ja Mikaelan nimipäivä.

Enkelit esiintyvät kymmenissä virsiteksteissä ja kristillisessä taiteessa. Kristillisessä perinteessä myös Rafael ja Gabriel on luettu arkkienkeleiksi tai ylienkeleiksi, jota sanaa nykyinen raamatunkäännös käyttää. Luterilaisessa kirkossa lähes ainoaksi nimeltä tunnetuksi enkelihahmoksi on jäänyt arkkienkeli Mikael.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

Fri Sep 27 06:00:00 EEST 2019