Jyväskylän kirkkopäivillä 10 000 kävijää

Kirkkopäivät on kahden vuoden välein järjestettävä valtakunnallinen, kirkon ammattilaisille sekä alueen asukkaille suunnattu tapahtuma. Vaikka olenkin ollut luterilainen koko ikäni, kävin kirkkopäivillä ensi kertaa. Niin kyllä kävi moni muukin, sillä 10 000 kävijän rima ylitettiin reilusti.
mia.nns_kirkkopäivät_netti_L.jpg

NNS-bändin pojat eivät peittele teksteissään evankeliumia. Mia Joki keskellä.

Jyväskylän Kirkkopäivien pääjärjestäjät ovat Kirkkopalvelut, Suomen Lähetysseura ja Jyväskylän seurakunta. Striimattua ohjelmaa YouTubesta seurasi lisäksi tuhannet katsojat. Moniin kirkkopäivien tapahtumiin ei edes mahtunut mukaan.

Mikä väkeä sitten kiinnosti? Yleisömagneetteina toimivat emerituspiispa Eero Huovisen ja Björn Wahlroosin keskustelu taloudesta, Suomesta ja Jumalasta sekä etukäteen laajaa kohua herättänyt piispa Teemu Laajasalon, Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-ahon ja koomikko Joonas Nordmanin keskustelu sananvapaudesta.

Piispan ja elinkautisvangin keskustelu

Tarjonnan kirjo oli siis laaja, mutta uskon, että valitsin kaikista antoisimmat kohteet lauantaisella vierailullani aurinkoisessa Jyväskylässä.

Pinkit ja suuret ilmapallot toivottivat vieraat läheltä ja kaukaa tervetulleeksi kirkkopäivien teltta-alueelle, kiirehdin kuitenkin ensiksi korkeaan tiilirakennukseen, missä oli tarjolla erittäin mielenkiintoinen tilanne, jossa elinkautisvanki Lauri "Late" Johansson oli Kuopion piispa, Jari Jolkkosen, haastattelussa aiheena, ”Natural Born Killers vai Natural Born Sinners?” Suuri auditorio tuli täyteen kuulijoita. Tervehdin Latea ja Jokkosta vielä tilannetta ennen. Olihan Late juuri vieraillut järjestämillämme TOIVOA ON… vankilapäivillä.

Asensimme kamerat valmiiksi, koska melkeinpä tiesimme, että tästä haastattelusta tulee niin hyvä, että se kannattaa näyttää vielä Vain yksi tie-ohjelmassamme kesän aikana.

Late pistettiin koville. Isolle valkokankaalle heijastettiin MTV:n uutiset kahdenkymmenen vuoden takaa, missä Natural Born Killerssin (syntyneet tappajiksi) perustaja oli juuri vangittu. Hän istui syytettynä käräjillä hurjan näköisenä pitkän tukkansa ja suippopartansa kanssa. Silmät leimusivat vihaa.

Late avautui haastattelussa elämästään. Hän kertoi isästään, joka hakkasi hänet, sisarukset ja äidin kerta toisensa jälkeen. Kun poika sitten kasvoi ja oppi myös hakkaamaan, äiti vei hänet ystävälleen asumaan, ettei tapahtuisi vakavampaa. Laten elämä alkoi kuitenkin mennä kohti jatkuvaa rikoskierrettä. Huumeet astuivat kuvioihin ja rikollinen elämä sen mukana. Pian Late oli pelätty huumevelkojen perijä ja jokainen tietää, mitä se tarkoittaa. Late perusti oman kerhon, nimeltään Natural Born Killers. Kaikkien kauhuksi se oli totista totta, sillä jengiin ei päässyt, muuta kuin ne, joilla oli selvittämätön henkirikos.

Lopputulos oli, että jengiin kuului vain kaksi jäsentä. Kerhon sääntöjä oli siis pakko muuttaa, nyt mukaan pääsi myös tappajat, joiden rikos on selvitetty. Sitten porukka kasvoi, muttei selvinnyt vapaalla jalalla kauaa. Tietysti tällainen porukka, joka käytti 1000 mummon markkaa maksaneita kerhon tunnuksella varustettuja mustia liivejä, oli pian poliisin kynsissä.

Sitten alkoi vankilakierre, kunnes Late koki saman, minkä sadat vangit ennen häntä. Ainut asia, mikä katkaisee jatkuvan rikoskierteen, on uskoontulo. Näin kertoi vankilanjohtaja vankilakoulutuksessa. Tämän olemme myös huomanneet monta kertaa näiden vuosien aikana, mitä olemme vankilatyötä puolisoni Harrin kanssa tehneet. Late tuli siis uskoon ja media kohahti. Varsinkin sen jälkeen, kun hän tunnusti vielä kaksi murhaa lisää. Kolmoismurhaajan elämä muuttui, kertoivat vartijatkin. Nyt Laten selliin pääsi myös piispa Jari Jolkkonen, jolle vartija kuiskasi:

”Nyt voin päästää sinut menemään yksin selliin, sillä Late on muuttunut mies.”

Rikolliskierteen, alkoholin ja huumeet taakseen jättynyt Late kitetty haastattelun hienosti lauseeseen, joka sai kuulijat taputtamaan vimmatusti. ”Oikeasti kova jätkä on se, joka pitää huolen perheestään ja maksaa veronsa Suomeen.”

Keskustelu päätettiin Johanssonin ja Jolkkosen Psalmin 32 vuorolukuun.

Raamatun Sana tuntui hyvältä, samaa ajatteli myös kuulija, joka kirjoitti Facebook päivityksessään kirkkopäivien sivuilla: ”Hienoa, että Kirkkopäivillä on luettu Raamattua! Kaikenlaista muuta mainontaa ja mainintaa olen päivistä nähnyt, tämä laatuaan ensimmäinen!”

Upeita hiekka-animaatioita

Kävin seuraamassa myös Suomen Diakoniaopiston tervehdystä Kirkkopäiville, nimittäin hiekka-animaatiota. Espanjalainen lavastaja ja kuvataiteilija, Amadeu Vives, loi sand animation-tekniikalla hiekkaa, valoa sekä projisointia käyttäen Vuorisaarnan tapahtumat eteemme.

Valkokankaalle piirtyi liikkuva kuva, jota Lasse Kantola Sdon Theatrum Olgasta sanoitti.

Piipahdin myös nuorten ohjelmistoa katsastamassa. Pakkohan se oli, sillä jo kotonakin useasti soinut gospelbändi NNS veti keikan Veturitallilla.

Kyllä Jesse, Pekka, Onni ja Tuomas, osasivat hommansa. Musiikki oli melodista, tarttuvaa ja hyvin toteutettua. Parasta kuitenkin oli se, ettei bändi laulanut vain taivaanrannan enkeleistä ja jostakin korkeammasta voimasta, vaan selkeästä Raamatun sanomasta. Uskosta, rististä, pelastuksesta. Ja nuoret olivat innoissaan. Niin olin kyllä minäkin! Keikan päätteeksi menin jututtamaan bändiä ja innostin heitä, kohta 30 vuotta gospelmusiikkia tehneenä, jatkamaan samaan malliin.

NNS:n esittämän lempikappaleeni sanat kertovat siitä, mitä nuoriso kaipaa ja miksi bändi on Suomigospelin kärkinimiä.

”Mä en tuomitse, mut onhan muodis elettävä nuorena. Luonteena eletään vaan kerran, siks eletään huolella. Mut niin me tehäänki ikuisesti vuodesta vuoteen. Ja Voittajan puolella, ei tarvii pelkää kuolinvuoteella.”

Kirkkopäivät Jyväskylässä tarjosivat kaikkea maan ja taivaan väliltä, oikeilla valinnoilla, niin kuin elämässä muutenkin, löysin sen mitä hain.

Mia Joki

2019-06-05 10:50:00.0