Kaikille avoin vankilapäivä 27.4. Toijalassa

Kaikille avoin vankilapäivä pidetään lauantaina 27.4. Toijalassa. Päivän ohjelma seurakuntasalissa alkaa kello 14 ja iltajuhla kello 18 kirkossa, jossa puhumassa ovat kansanedustaja, entinen ministeri, Päivi Räsänen ja yksi tunnetuimmista vangeista Lauri 'Late' Johansson.
Lauri Johansson

Toivoa on... myös Toijalassa

Häntä pidettiin paatunena rikollisena ja toivottamana tapauksena, mutta Jumala muutti hänen elämänsä.

Yksi Suomen tunnetuimmista vangeista, Lauri 'Late Johansson, vapautuu vankilasta 1.kesäkuuta 2020. Sitä ennen hän pääsee valvottuun koevapauteen 1. joulukuuta 2019. Yhteensä hän on istunut tätä tuomiota silloin 18 vuotta.

Hänen elämänsä muuttui, kun hän tuli uskoon Riihimäen vankilassa 12 vuotta sitten. Uskoontulon jälkeen hän tunnusti entisen murhan lisäksi kaksi murhaa lisää.

Lauri Johansson oli puhumassa Akaan kirkossa tasan neljä vuotta sitten, jolloin paikalla oli noin 200 ihmistä. Nyt Late on taas mukana Akaan kirkossa järjestettävässä tilaisuudessa Toivoa on... 27.4. Samana päivänä on myös päivätilaisuus klo 14 Akaan seurakuntasalissa 2.krs, joka on suunnattu kaikille kristillistä vankilatyötä tekeville, sekä siitä kiinnostuneille.

Tilaisuudessa nähdän paikallista väriä. Mukana rovasti Vesa Mäkelän vetämä koulutushetki. Puhumassa myös Akaan seurakunnan entinen diakoni Aila Laaksonen ja vankilatyötä jo vuosia tehneet Seija Kinnari ja Ulla Mikkola. Entisiä ja nykyisiä vankeja edustavat Pauli Joona, Jute Vapaavuori ja Jussi Taipale.

Suuri iltajuhla on klo 18 Akaan kirkossa. Puhumassa on kansanedustaja, entinen ministeri, Päivi Räsänen, jolla on myös itsellään 'vankilataustaa', sillä hänen isänsä oli Konnunsuon vankilan tilanhoitaja. Puhujina myös Lauri 'Late' Johansson, vankilalähetti Osmo Räisänen, Kylmäkosken vankilan pappi, rovasti Vesa Mäkelä, vs. Kirkkoherra Ensio Partanen, musiikissa Juha Salmesvuoren ja kirkkokuoron lisäksi 'Turun Pavarotti' Leukku Stennroos ja laulaja/lauluntekijä Mia Joki.

Tilaisuuksissa mukana siis yhteensä kolme nykyistä vankia, kolme entistä vankia ja kolme pappia. Molempiin tilaisuuksiin vapaa pääsy. Iltatilaisuus kuvataan TV7 ohjelmasarjaa varten.

Harri MJ Joki

2019-03-21 10:15:00.0