Suomen kielen luojan Agricolan päivää vietetään 9.4.

Suomalaiset saivat kirjakielen, kun Agricola käänsi Uuden testamentin. Tämä avasi tien lukutaitoon ja koulutukseen. Lukutaito saa aikaan hyvän kierteen – nyt on meidän vuoromme antaa sille vauhtia!

Mikael Agricola käänsi Uuden testamentin suomeksi, loi suomen kirjakielen ja julkaisi ensimmäisen suomenkielisen aapisen. Pipliaseurat tekevät nykyään maailmalla samankaltaista työtä kuin Agricola aikoinaan Suomessa.

Sunnuntaina 22.4. voit jumalanpalveluksen jälkeen tulla maistamaan Agricola-leivosta kirkkokahveille Akaan seurakuntasaliin (Sontulantie 1). Vapaaehtoinen maksu Suomen Pipliaseuran lukutaitotyölle.

Agricola-leivos lukutaidon puolesta

Suomalaiset saivat kirjakielen, kun Agricola käänsi Uuden testamentin. Tämä avasi tien lukutaitoon ja koulutukseen. Pipliaseurat tekevät maailmalla samankaltaista työtä kuin Agricola aikoinaan Suomessa. Lukutaito saa aikaan hyvän kierteen – nyt on meidän vuoromme antaa sille vauhtia!

Agricolan päivää vietetään 9.4. Suomen Pipliaseura on perinteisesti järjestänyt sen yhteydessä lukutaitokampanjan, jonka tarkoitus on muistuttaa suomalaisia kansainvälisen lukutaitotyön merkityksestä. Kampanja lisää tietoisuutta lukutaidosta osana ihmisoikeuksia. Vuonna 2017 alkanut Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelma on Pipliaseuran kärkihankkeita. Se ulottuu 16 Itä-Afrikan vähemmistökielelle Malawissa, Keniassa, Etiopiassa ja Tansaniassa. Koulutamme 800 opettajaa, ja he opettavat 20 000 aikuista naista lukemaan!

Vuonna 2014 yleisöäänestyksellä valittu Agricola-leivos toimii kansainvälisen lukutaitotyön symbolina. Leivoksessa maistuu juureva kaura ja raikas puolukka, ja niitä on saatavissa kampanjan aikaan kahviloissa eri puolilla maata. Leivoksia on helppo leipoa myös itse.

Tiedot ja valokuva: Suomen Pipliaseura

Mon Apr 09 08:53:00 EEST 2018